Okuma Bunalımı ( Reading Slump )



Bir Muggle düşünün ki iki haftadır bir kitabı bitirmeye uğraşıyor.

Böyle bir yazı yazarak üzerimdeki laneti atmayı umuyorum. 

Bu konuyla ilgili çok yazı okudum, çok video izledim. Hepsinde aynı şeylerden bahsediliyor ama bu öylesine kişisel bir konu ki hakkında tavsiye vermek gerçekten çok zor. Bu lanet bunalımı atlatmak için herkesin kendi kendine bir yöntem geliştirmesi gerekiyor. 

- Kimi geçmesi için bir şey yapmaz, sadece bekler ve doğru zaman geldiğinde kitap okumaya eskisi gibi devam eder.

- Kimisi bekler ama o an bir türlü gelmez. Bunalımın üstesinden gelmek için farklı yollar dener.

- Denemek fayda vermezse, daha da bunaltır insanı bu durum.

- İnsanların tavsiyeleri işe yarar ve belirli bir yöntemi deneyip bu illetten kurtulur bazıları da. 

Yani öyle ya da böyle bu durum sona eriyor. Ermediği zamanlarda oluyordur mutlaka, bu okuma bunalımı yüzünden kitap okumayı ikinci, üçüncü plana atan insanlar, hatta bırakan kitap kurtları bile olabilir. 

Ben bu durumla ilgili tavsiye vermenin - yukarıda da söylediğim gibi- doğru olduğunu düşünmüyorum. Ama kendi tecrübelerinden, kendi deneyimlerinden bahsetmek belki birkaç insana yardımcı olabilir. Yardımcı olmasa da duygu ve düşünce birliği kurulabilir diye düşünüyorum. Birbirimize yardım edemesek de kader yoldaşı oluruz, ne olacak!



 Benim okuma bunalımına girmemin en en en önemli sebebi: OKUMAK İSTEDİĞİM KİTABA KARAR VEREMEMEK!

Bunun da nedeni okunacaklar listemin bayağı kabarık olması. Geçen yaz bu listedeki kitapları küçük kağıtlara yazıp çekilişle belirleyeyim sıradaki kitabımı dedim; bir baktım, kitap okumayı bırakmışım çekiliş kağıtlarını hazırlamakla vakit geçiriyorum. Çünkü bitmiyor!

Bir kitaba başlamadan önce insanın gözü diğerlerinde olur mu? Oluyor, bunu benim gibi kitap okumayı çok seven insanlar çok iyi anlayacaklardır zaten ama kitap okumak hayatlarında o kadar da önemli bir yere sahip olmayanlar için gayet tuhaf bir durumdur bence bu. 


 Bir diğer sebep; mutlu olmak. 

Çok saçma biliyorum ama mutlu olduğum zaman kitap okuyamadığımı fark ettim şu yakınlarda. Ayrıca mutlu olunca iştahım da kapanıyor ama konumuz bu değil. Aylık raporlarıma da bir bakınca sınav dönemlerinde normalde olduğu kadar hatta biraz daha fazla kitap okuduğumu gözlemledim. Farkına vardığım bir başka şey de geçen yaz daha çok kitap okumuş olmam. Geçen yaz gerçekten benim için ruhsal bunalımlarla geçen bir dönemdi. Neden bilmiyorum ama mutsuz olduğumu, devamlı içimin sıkıldığını hatırlıyorum. Ve daha çok kitap okuduğumu!


 Kitapları bitirme takıntısı.

Ben kitapları illa ki bana bir şeyler katsınlar, bir mesaj versinler diye okumuyorum. Bunu sevdiğim, eğlendiğim, keyif aldığım için yapıyorum. Buna rağmen bir kitabı okurken onu sevmediğimi düşündüğümde onu bırakıp bana daha çok hitap eden bir kitabı okumaya başlayamıyorum. İşte bu durum, o sevmediğim kitabı okumaya devam etmek beni okuma bunalımına sürüklüyor. Gerçi o sürüklemiyor, ben kendi ayağımla gidiyorum. Neyse...


Art arda çok güzel kitaplar okumak & Uzun bir süre çok hızlı okumak.

Geçen ay küçük çapta bir Gaiman maratonu yapmıştım. Arka arkaya üç harika kitap okumuştum, raporumda da belirttiğim gibi Temmuz hep güzel kitaplarla geçmişti. Böyle olduğu zaman öyle ya da böyle benim için okuma bunalımı yolu gözüküyor. Ya da kitapları çok hızlı okuyorsam, bir süre sonra hızım yavaşlıyor ve kaçınılmaz olarak yine okuma bunalımına giriyorum. Sanırım bu, ödemem gereken bir bedel gibi bir şey :D



Şükür ki okuma bunalımına girecek çok sebebim yok. Zaten bu çok sık yaşadığım bir durum da değil, neyse ki. Ama başıma geldiğinde ne yapacağımı bilemiyorum. Telaşa kapılıyorum ve kendimi okumak için zorluyorum. 

Fakat herkesin dediği gibi sanırım işin sırrı zorlamamakta. Her şeyi oluruna bırakmak, sadece bu konuda değil, hayatın her alanında insanı stresten uzak tutan bir tutum bence. 

Okumayı bir iş haline, bir zorunluluk haline getirmediyseniz zaten okuma bunalımına girmişsiniz, çıkmışsınız umurunuzda olmaz pek. Çünkü eğlenmek için yaptığınız bir eylemden keyif almadığınızı fark ettiğinizde buna devam etmenin anlamı kalmaz. Dizi izlemek istiyorsanız, gezmek dolaşmak, arkadaşlarınızla sohbet etmek istiyorsanız kitap okumak yerine bunları yapmanızda hiçbir sorun yok bence.

Ne zaman canınız istiyorsa o zaman okuyun, diyeceğim o ki. Biliyorum hepimizin yıllık hedefleri var ama bir düşününce bu hedefler de eğlence için değil mi? Öyleyse eğlenmek için kendimizi sıkıntıya sokmamız ironik olmuyor mu fazlasıyla?

...

Sizin "okuma bunalımına" girmenize sebep olan şeyler neler?

Bu durumun üstesinden nasıl geliyorsunuz?

Benimle paylaşın!




Yorum Gönder

20 Yorumlar

  1. Maalesef 1 haftadır yaşadığım bir durum bu. Elimde kitap olmasına rağmen sıcaklara okutmuyor. O da şöyle oluyor. Kitaplığımda hep klasikler ve sana bir şey anlatmak isteyen kitaplar bulunuyor. Tabi bu sıcakta bu çeşitleri okumak zor. E-kitabı saymazsam kafa dağıtmalık bir kitap bulunmuyor elimde. Bir de şöyle ilginç bir huyum var. Atıyorum bitmesi gereken 5 kitap var, o 5 kitap gözüme çok görünüp bir süre uzaklaşıyorum okumaktan. Anca yeni kitap alınca geçiyor :D Sanırım eylüle kadar geçmesini bekleyeceğim.
    Dilerim şu krizi çabucak atlatırız ve şu serin havalar devam eder :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen ya bir de sıcak faktörü var tabii. İnsan erimemeye çalışırken kitabı filan düşünemiyor :D Umarım geçer ve eski tempomuza geri dönebiliriz yaa :/

      Sil
  2. Son cümlelerinde dediğin gibi gerçekten okumak için kendimizi sıkıntıya düşürüyoruz ve bu gerçekten çok ironik :D
    Güzel bir yazı olmuş Gözde eline sağlık valla su gibi okudum bitirdim.
    Hemen hemen benim de seninle aynı rs'ye girmem sebeplerim.Sadece mutluluk konusu bir uyuşmuyor çünkü ben mutlu olunca daha da fazla kitap okuyorum :D Bu mutluyken mi yazarsın mutsuzken mi yazarsın sorusuna dayanır gibi oldu sankim.
    Ben de mi böyle bir yazı yazsam diye düşünmedim de senin ki kadar güzel olmayacağı için vazgeçtim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hhahaha aynen ya, mutsuzken daha verimli şeyler yapan değişik bir insanım demek :D Ne demek o ya, vazgeçme, yaz! Beğenmene çok sevindim, çok teşekkür ederriiiimmm ^.^

      Sil
  3. Yazıyı okurken kendimi okuyormuşum gibi hissettim tek farkla ben içim sıkkınken çok zor elime kitabı alıyorum onun dışında kitaplığımda çok merak ettiğim seriler var ama ben önce eski kitaplarım bitsin diye kendimi zorluyorum buda biraz bunalıma sokuyor insanı,bol bol kitap videoları izliyorum imreniyorum ama gel gör ki okuyamıyorum.Benimde aklımda böyle bir yazı vardı sanırım sıcaklardan birazda herkes bu durumdan muzdarip ne çok konuştum yahu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu tür yazıları ben de hem yazmayı hem okumayı çok seviyorum. Yazarsan keyifle okurum yani :D Kitap videoları, yorumları filan benim de iştahımı açıyor ama... :/

      Sil
  4. Uzun zamandır okuyamayan ve bunun rahatsızlığını duyan biri olarak, benim en geçerli sebebim aklımdaki soru ve sorunlar. Başladığım ve hatta yarıladığım halde tek bir kelimesini dahi hatırlamadığım bunun içinde yeniden başa döndüğüm kitaplarla dolu etrafım. Hal böyle oluncada okuyamamış oluyorum. Bir diğer neden de kitabın beni içine alamaması. Öyle an oluyorki ki bu anlar baya bir geçmişte kaldı, günde 2-3 kitap okurdum soluksuz. Ya yanlış kitap seçiyorum yada zaman. Ama sonucu değiştirmiyor maalesefki okuyamıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bir de yanlış kitap seçme olayı var. Öyle kitaplar var ki hiçbir sorun yokken insanı durduk yere okuma bunalımına sokuyor -_- Allah korusun hepimizi öyle kitaplardan :/

      Sil
  5. Ben de hep ağustosa yüklemiştim umutlarımı ama bu ay da fos çıktı :D Ne yapalım, Özlem'in maratonuyla aşmaya çalışacağım bu durumu artık.. :/

    YanıtlaSil
  6. Okumak istediğim zaman kitap seçmem genelde direk eline al oku bir tane :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiyen için teşekkürler! İşe yarar mı bilmiyorum, o kadar kararsız bir insanım ki gözüm yine başka kitaplarda kalır diye düşünüyorum :D

      Sil
  7. Ben de okuyamıyorum :( Aam benim sebebim belli, deli gibi kore dizisi izliyorum :D Sanırım günde en az 1 saat kitap okuyacağım diye şart koşmalıyız kendimize. Önümüzdeki hafta manga serisi okuyacağım, belki oradan gaz alıp ilerlerim. Çizgi -roman ve manga türü şeyler kitap okuyamama döneminde kurtarıcım oluyor, tavsiye ederim. =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O şart kesinlikle koyulmalı ya, ama yine zorluyor gibi oluyor işte.. :/ Dediğin gibi fazla yormayacak şeyler okumak işe yarayabilir. Ben tiyatro oyunu okumayı seviyorum böyle durumlar içina ama çizgi roman da gayet mantıklı. Teşekkürler tavsiyen için! :')

      Sil
  8. Erabos okunmayı bekleyen kitaplarım arasındaaa! Yorumunu merakla bekliyorum İlkay, ona göre :D

    YanıtlaSil
  9. Benim de kitap bitirme takıntım var. Sevmediğim kitap bitmiyor o zaman. Sarmadıysa kitabı bırakmak iyi gelir bence. Bir de aynı tür kitapları arka arkaya okumamak gerekiyor. Tür değiştirmek daha iyi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet aslında, tür değiştirmek de fayda sağlayabilir :')

      Sil
  10. Ben de garip bir şekilde sınav haftalarımda ve kötü hissettiğim zamanlarda çok fazla kitap okuyorum. Hayatımdaki şeylerin yolunda gittiğini düşündüğüm zamanlarda pek elim kitaplara varmıyor.

    Tatillerdeyse dizi-film izlemekten resmen yorgun düşüyorum. Kitaba uzanmaya takatim kalmamış oluyor. Sanırım benim sebeplerim bunlar, keşke olmasalar ama :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yalnız değilmişim demek bu konuda. Kitaplar bir nevi ilaç gibi geliyor demek ki bize :D

      Sil
  11. şu an 5-6 kitabı aynı anda okuyorum ben. birine başlıyorum, o sıkıyor başka kitaba geçiyorum ya da bir kitabı okurken gözüm başka kitaba takılıyor. onu da okumak istiyorum derken aynı anda birçok kitaba başlıyorum.

    benim okuma bunalımına girmemin sebebi adana sıcağı:-) o kadar sıcak ki hiçbir şey yapmak istemiyorum.

    ben yazları iki aylık tatilde kitap okuyamıyorum. boş vaktim çok olduğu için daha çok okuyacağımı düşünüyorum ama öyle olmuyor. hem sıcaktan hevesim kaçıyor hem de okulda boş derslerde, okuma saatlerinde ben bayağı kitap okuyormuşum onu fark ettim. sadece okulda okuyarak bir haftada 1-2 kitap bitirebiliyorum. neyse ki eylül ayı geldi. seminerlerde kitap okurum artık :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen Şule abla ya, ben de okul döneminde daha çok okuyormuşum meğer. O aralarda okuduklarım hiç görünmüyordu gözüme ama bayağı katkısı oluyormuş aylık raporlara aslında :D Adana sıcağı bence gayet yeterli bir sebep, hem de fazlasıyla :D Aynı anda birden fazla kitap okumaksa şu an hiç benim harcım gibi görünmüyor.. Helal olsun vallahi :D

      Sil