Kiralık Konak / Yakup Kadri Karaosmanoğlu | Kitap Yorumu






2016 Yerli Klasikler Meydan Okuması #1

Yerli klasikleri okumak bu yıl için planlarım arasındaydı, ilk adımı attım!

Aslında yazarın daha çok bilinen 'Yaban'ını okuyacaktım ama arkadaşımın da tavsiyesiyle Kiralık Konak'ta karar kıldım. 

Kiralık Konak, Yakup Kadri'den okuduğum ilk kitaptı. Yazıldığı dönemi göz önüne aldığımızda bence dili gayet sade ve anlaşılırdı. Anlamadığım kelimeler tabii ki oldu ama bu gayet doğaldı bence. Böyle kelimelere, Peyami Safa'nın romanlarından da alışık olduğum için benim için pek büyük bir sorun olmadı. Ayrıca o dönemlerde yazılmış birkaç roman da okumuşluğum var.

Kiralık Konak ve onunla birlikte Naim Efendi bence  zamanının gerisinde kalmış Osmanlı toplumunun bir sembolüydü. Kitapta bu gayet açık bir benzetmeydi bana göre. Hele sonlarda Naim Efendi'nin bir türlü ölememesi ayrıntısı, Osmanlı için yapılan 'hasta adam' yorumunu aklıma getirdi. 

Anlayış biçimlerinin, değer yargılarının nasıl değişmeye başladığını gözler önüne sermiş yazar. Naim Efendi ve torunu Seniha arasında düşünce şekli olarak çok keskin bir çizgi var. Kitabın ilk bölümlerinde bu uçurum bana biraz abartılmış gibi gelmişti ama okudukça aslında böyle bir durumun olası olabileceğini düşündüm, zira o dönemlerin en bilinen özelliği toplumdaki batı özentiliği. 

Kitabın, yazıldığı dönemdeki toplumu iyi yansıttığını düşünüyorum bu açıdan. 

Kitaptaki favori karakterim ise Hakkı Celis oldu. Kitap ilerledikçe yaptığı işi sorgulayıp çevresinde olanlara dikkat etmeye başlaması benim çok hoşuma gitti. Bireysellikten sıyrılması, toplumu düşünmeye başlaması ciddi bir değişimdi onun için. 

Daha sonra, Çanakkale Savaşı sıralarında, yapılan bu savaşın ne uğruna yapıldığını sorulması önemli bir noktaydı. Ne için, kimin için savaşılıyor?


Kısacısı güzel bir okumaydı. 

Kitabın sonunda "Türk Edebiyatında Kiralık Konak" başlığı altında bir de inceleme vardı. Bu bölümü okumak da oldukça eğlenceliydi. Kitabı okuyacak olursanız o kısmı atlamayın derim.

...

"Hakkı Celis, Seniha'nın bir zamanlar hakikatte mevcut olduğundan şüpheye düştü; bu kız, genç adam için kitaplarda tanıdığı hayali kızlardan biriydi; muhayyilesinde, 'Desdemona'ların, 'Juliette' ve 'Madam Bovary'lerin arasına karıştı."

-

"Dünyada eş yüzler olduğu gibi, eş ruhlar da vardır. Bunlar diğer ruhların kalabalığı arasında mütemadiyen birbirini ararlar, yaştan münezzeh oldukları için yılların açtığı mesafe buluşmalarına mani değildir."

-

"Ne acayip alem! Burada, herkes kendini eğleniyor zannediyor; fakat, hepsi de can sıkıntısından ne yapacağını şaşırmış, tepinen, bağıran ve bir an evvel sızıp uyumak için sarhoş olan bir takım biçarelerdir. Zavallı insanlar kendi kendilerini nasıl aldatıyorlar! Ve bir hayal-i ham’ın peşinde ne çok para, ne çok vakit, ne çok sıhhat sarf ediyorlar."

-

"...Seniha sadece güzel ve süslüydü."

...



Siz Kiralık Konak'ı okudunuz mu?
Yorumlarınızı benimle paylaşın!



Yorum Gönder

9 Yorumlar

  1. Lise zamanında okumuştum bu kitabı, unutmuşum hepten. Tekrar okumam gerektiğini fark ettirdin bana. Bu arada inanılmaz iyi kitaplar okuyorsun canım. Zevklerimiz aynı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, aynı zevklere sahip olmamız mutlu etti beni de :')

      Sil
  2. Kiralık Konak bana Kitap Eylemi'nin hediyesidir ve benim için de çok kıymetlidir :)) Kiralık Konak'ı sevmişsin, o zaman Yaban'ı da seversin büyük ihtimalle :)) Ve Yakup Kadri edebiyat dersinde anlatıldığı kadar var değil mi? :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, kesinlikle.. Çok geç kalmışım okumak için ama olsun. Yaban'ı da arayı fazla açmadan okuyacağım hemen o zaman :')

      Sil
  3. Klasiklerden uzak duruyordum, hak ettikleri değeri veremeyeceğimi düşündüğümden. Sayende bu sene içinde okuyabileceğimi düşünüyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende de o korku vardı, hatta hala var ama daha fazla dayanamadım :D Umarım okursun ve beğenirsin sen de :')

      Sil
  4. Bende geçenlerde Yaban'ı okudum yine, bu kitabını da çok severim. Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaban'ı da merak ediyorum, en kısa zamanda okunacak o da.. Teşekkür ederimm ^^

      Sil
  5. Teşekkür ederim, ben de blogunuza bakacağım hemen :')

    YanıtlaSil