Hayvan Çiftliği / George Orwell | Kitap Yorumu



"Bir Peri Masalı"


George Orwell'in Hayvan Çiftliği, taşlamanın, hicvin en güzel örneklerinden biri. 

Yüzük Kardeşliğinden sonra, aslına bakarsanız hafif bir şeyler okumak istedim. Hayvan Çiftliği aklımda hiç yoktu ama, kitabı çoktan "2016'da Mutlaka Okunacaklar" listeme eklemiştim. Kitaplarıma bakarken gözüme ilişti, şöyle bir bakayım derken kitabın yarısına gelmiştim bile.


Konusu gayet basit;

Beylik Çiftliğin hayvanları sahiplerine karşı gelip isyan ederler ve çiftliğin yönetimini ele alırlar. Amaçları her hayvanın eşit olduğu bir hayvan topluluğu oluşturmaktır.

...



"BÜTÜN HAYVANLAR EŞİTTİR
AMA BAZI HAYVANLAR
ÖBÜRLERİNDEN DAHA EŞİTTİR."


"Bir Peri Masalı" altbaşlıklı Hayvan Çiftliği sadece devrim yapan hayvanlardan ibaret bir öykü değil. 

Hayvan Çiftliği politik bir taşlama, siyasi bir hiciv aslında. Fabl türünde yazılmış, sembolik anlamları olan bir eser.

Ayrıca dili de oldukça kolay ve anlaşılır, anlatımı da fazlasıyla akıcı. 





Hayvanlar çiftliğindeki hayvanların hangi siyasi kimlikleri temsil ettiklerini ayrıntısıyla bilmiyorum. Okuduktan sonra yaptığım küçük bir araştırmayla karakter analizi yazılarında gördüm tarihi kişilerin isimlerini.

Ama inanın, kitabı anlayabilmek, mesajını algılayabilmek için buna hiç gerek yok. Hayvanlar çiftliğindeki karakterler aslında birer tip ve bu kalıplara uygun birden fazla gerçek kişilik bulunabilir. Bu yüzden önemli olan olayın kendisine odaklanmak. Karakterlerin hangi kesimi temsil ettiğini zaten biliyor olacaksınız bence.

Bu seneye kadar, On İki Gezici Öykü'yü okuyuncaya dek ön sözleri pek okumazdım. Celal Üster'in yazdığı ön söz enfesti. Tabii ön sözü kitap bittikten sonra okudum, bir de o var. Aslında bence iyi yapmışım çünkü ön sözü okumak kitabın özünü anlayabilmenizi kolaylaştırıyor. 

Çevirmenin aktardığı anektotları okumak çok keyifliydi. Kitapların arka planı hakkında bir şeyler öğrenmek çok hoş bir şey bence. 

Bir de, yaşam öyküsünü okuyunca yazara büyük bir saygı duydum.


Bu çizimi çok, çok, çok beğendim..


Kitabı okurken devamlı hayvanların neden bu kadar itaatkar olduklarını, neden yapılan haksızlıklara karşı seslerini, her şeye rağmen, çıkartmadıklarını söyleyip kendi kendinize sinir oluyorsunuz.

Ama düşününce, gerçek hayatta da böyle değil midir? Şehrimizde, ülkemizde, dünyada olan aksaklıkları protesto etmek için kaç kişinin sesi çıkıyor? Bize dayatılan sistemde, geçmişten ders almayı bir yana bırakın, tarihi bir masal kitabı gibi okuyarak yaşamıyor muyuz?


"Dört ayak iyi, iki ayak kötü!"


Hayvanların gittikçe "Yedi Emir'i" daha az anımsamaları aslında insanların, toplumların ne kadar balık hafızalı olduğunu hatırlattı bana. 

Koyunlar gülünç ve sinir bozuculardı. Zaten her zaman koyunlar, sürü psikolojisinin hakim olduğu toplumlara benzetilmiştir. Bu hikayede de aynen bu rolü üstlenip kendilerine ezberletilen şeylerden ötesini bilmez, sorgulamaz varlıklar olarak boy göstermişlerdi.

Diktatörlük rejiminin nasıl geliştiğini gözler önüne sermiş aslında yazar. Herkese istediğinin vaat edilmesi, geçmişte yaşanan acıların hatırlatılması, toplumu hassas olduğu noktalardan vurmak...

Hayvanlara devamlı Bay Jones'un hatırlatılması, kendileri için çalıştıklarının düşündürülmesi..


Ayrıca kitap son zamanlarda okuduğum en vurucu ve etkileyici sona sahipti. 

Ön sözde de denildiği gibi Hayvan Çiftliği gerçekten de sonu korkunç bir şekilde biten bir peri masalı.


...

Alıntılar

Dışarıdaki hayvanlar, bir domuzların yüzlerine, bir de insanların yüzlerine bakıyor; ama onları birbirinden ayırt edemiyorlardı.

...

Sizler aşağı kesimlerden hayvanlarınızla uğraşmak zorundasınız, biz de bizim aşağı sınıflardan insanlarımızla uğraşmak zorundayız!

...

İnsanoğlu, kendinden başka hiçbir yaratığın çıkarını gözetmez.

...


Muhteşemdi!



Siz Hayvan Çiftliği'ni okudunuz mu?
Yorumlarınızı benimle paylaşın!




Yorum Gönder

28 Yorumlar

  1. Bende okudum hatta blogta yazısını yazmıştım. :) George Orwell'ın kitaplarını çok beğendim. 2 kitabını okudum şimdiye kadar. Diğer kitaplarına da bakacağım mutlaka :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1984 de bu yıl okuyacaklarım listesindeydi ama ben de diğer kitaplarını merak ettim Hayvan Çiftliği'nden sonra :')

      Sil
    2. Hayvan çiftliğini okumadım ama sayenizde listeme aldım:))1984 elimin altında hemen başlıyorum...

      Sil
    3. Hayvan çiftliğini okumadım ama sayenizde listeme aldım:))1984 elimin altında hemen başlıyorum...

      Sil
    4. Umarım siz de beğenirsiniz :)

      Sil
  2. Hayvan Çiftliği benimde çok severek okudum bir kitap. Blogum da da paylaşmıştım. Kesinlikle çok dahice yazılmış bir eser :)

    YanıtlaSil
  3. George Orwell'in her kitabı gibi Hayvan Çiftliği de çok güzeldir. Yıllar önce yazılmasına rağmen sanki günümüzü anlatır. İnsanlığın bir adım bile öteye gidemediğinin en güzel kanıtıdır. Paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bence de zaman kavramının eskitemediği, eskitemeyeceği bir eser..Rica ederim, ben teşekkür ederim :')

      Sil
  4. Okuduğum en etkileyici kitaplardan biriydi Hayvan Çiftliği. Blogumda ben de yayınlamıştım :) Çarpıcı bir eser, etkisi hala üzerimdedir...

    YanıtlaSil
  5. Benim en etkilendiğim kitaplardan bir tanesidir. "Bütün hayvanlar eşittir ama bazı hayvanlar daha da eşittir" cümlesi gerçekten kitabın özetiydi.
    İnanılmaz ustaca bir anlatımla kaleme alınmıştı.

    YanıtlaSil
  6. George Orwell' ın bütün kitaplarını okumayı planlıyorun 1984' te Hayvan Çiftliği de harikaydı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitaptan sonra ben de aynı şeyi amaçlıyorum, yazarın kalemini çok sevdim :')

      Sil
  7. Son zamanlarda çok güzel kitaplar okuyorsun tebrikler :-) Ben Hayvan Çiftliği'ni de 2015'te okudum ve bloguma yazdım. Yorumumu okumak istersen blogumdan bulabilirsin. Çok beğenerek okuduğum bir kitaptı. şimdi elimde yazarın 1984 kitabı var. Ona da çok güzel diyorlar. eğer onu da seversem yazarın bütün kitaplarını okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle çok teşekkür edermm ^^ 1984 sırada bekliyor ama hemen okumak istemiyorum, güzel olduğunu hissettiğimden erteliyorum biraz da :D Yorumunuza da hemen bakacağım :')

      Sil
  8. Salam. Bəlkə də kitabı alma səbəblərimdən biri məhz o cümləydi. Heyvanların içəridəki donuzlarla insanların üzlərini ayırd edə bilməməsi.. Ancaq hələ növbədə qalıb. Oxumamışam, başqa kitab oxuyuram. George O.-dən 1984 oxumuşdum. Çox bəyənmişdim!Orda da sonu mənə çox təsir etmişdi. O qədər ki bir müddət kitab oxuya bilmədim. Bunun da bənzər sonu olacağını təxmin etmişdim. Buna görə də araya F. Kafkanın kitabını saldım. İndi Kafka oxuyuram. :) yazını da çox bəyəndim. Tezliklə başlamaq istədim bu kitaba.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de 1984'ü bir an önce okumak istiyorum.. Teşekkür ederim :')

      Sil
  9. George Orwell sürekli duyup gördüğüm bir yazar. Henüz fırsat bulamadım tanışmaya. :) en kısa zamanda Hayvan Çiftliğini edineceğim. :) Çok güzel yorumlamışsın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim ^^ Umarım beğenirsin okuyunca sen de :')

      Sil
  10. 1984'ün havası daha karanlık, daha kasvetli. Bu yüzden doğru zamanı beklemekte fayda var aslında. Hayvan Çiftliği ise dediğin gibi en az bir kez daha okunması gereken bir kitap, üzerinde düşünecek harika şeyler barındırıyor çünkü içinde :')

    YanıtlaSil
  11. Lütfen yorumu yazarsaniz çok sevinirim ödevim var

    YanıtlaSil
  12. Yukarıdaki yazı başlığında belirttiği gibi zaten bu kitabın yorumu fakat anladığım kadarıyla siz kitabı okumak istemediğiniz için geniş-ayrıntılı bir özet istiyorsunuz. Başlığında özet yazan yazılara bakmanızı tavsiye ederim zira ben kitapların özetini değil onlar hakkındaki yorumlarımı yazıyorum yazılarımda. Hatta en güzeli bu muhteşem kitabı okumanızı tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  13. Kitabi ne kadar basarili bulduysam sizin yorumlarinizi ve benzetmelerinizide o kadar basarli buldugumu soylemek isterim oyle guzel noktalardan yakalamissiniz ki okuduktan sonra boyle yorumlari inceleyip bir kere daha bu detaylarin ustunden gecmek cok faydali oluyor tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle düşünmeniz beni çok mutlu etti, teşekkür ederim :')

      Sil
  14. Mü-kem-mel bir kitap.
    Hayatımda unutamayacak kitapların başlarında gelir.

    YanıtlaSil
  15. Merhabalar,

    Distopik romanlarıyla ünlenen İngiliz Yazar George Orwell'ın "Hayvan Çiftliği" romanından altını çizdiğim 20 muhteşem alıntıyı izniniz olursa sizinle de paylaşmayı çok isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/george-orwellin-hayvan-ciftligi-romanindan-20-etkileyici-alinti/

    Güzel okumalar dilerim,
    edebiyatla ve sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil